تاریخ داروسازی جهان :: بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان است. در این وب سایت،از مطالب علمی و پایه گرفته تا صنعت داروسازی بحث خواهد شد.

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان است. در این وب سایت،از مطالب علمی و پایه گرفته تا صنعت داروسازی بحث خواهد شد.

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

امید است با ورود شما به این وب سایت،
دانش و آگاهی شما بازدیدکنند گرامی،
از دانش داروسازی بیشتر شود.

آخرین مطالب
آخرین نظرات

تاریخ داروسازی جهان

شنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۷، ۰۵:۴۰ ب.ظ

نقطه شروع داروسازی در دنیا: از وقتی انسان وارد اجتماع شد.  

؟        چگونه؟

ü      برای مثال انسان یک قارچ سمی را میخورد و میمیرد ولی قارچی دیگر را خورده و زنده میماند. (از طریق کسب تجربه)

ü      مثالی دیگر: عنبرنسارا پشکل خر ماده است که در گویش محلی به آن پشکل ماچلاق (ما چه الاغ) نیز می­گویند. انسان در طی سالیان متمادی متوجه شد که در صورت سوزاندن این پشکل، می­تواند از دود آن برای درمان بیماری­های تنفسی استفاده کند.

منشا اولیه داروها: گیاهان و ریشه آن­ها، حیوانات و به طور کلی طبیعت

 قرن 17 و 18 میلادی:

در این دوره صنعت رنگ منشا توسعه صنعتی و تحول داروسازی بود.

v     کمپانی هوخست که تحت عنوان Bayer AG نیز شناخته می­شود، یکی از شرکت­های داروسازی آلمانی است که در زمینه­ی تولید مواد شیمیایی از جمله رنگ نیز فعالیت گسترده­ای دارد.

با پیشرفت­هایی که در قرون 17 و 18 میلادی در صنایع شیمیایی از جمله رنگ ، نفت، پتروشیمی و .... در کشورهای پیشرفته مثل سوئیس، آلمان و ...... انجام شد، استخراج مواد اولیه که پیش از این به عنوان منشا تامین داروها شناخته می­شد و فرآیندی هزینه­بر بود، جای خود را به مواد صنعتی ارزان­تر داد. همین موضوع یعنی به دست­آوردن قدرت تولید مواد اولیه و دارویی به روش صنعتی داروسازی معاصر را متحول کرد.

ü      منشا تحول دارو در 40-30 سال اخیر: بیوتکنولوژی

 

تاریخ داروسازی ایران:

وجود دانشمندان و حکیمانی همچون ابن سینا (که کتاب قانون از دست­آورد­های اوست)، جابر­ابن­حیان، رازی (که کتاب الحاوی از دست­آوردهای اوست)، زهراوی و .... نشان از تاریخچه­ی بسیار قوی ایران در زمینه طب و داروسازی است.

Absorb: جذب عمقی

Adsorb: جذب سطحی

تغییر نام شرکت­های داروسازی park davis به الحاوی و سوئیران (به صورت مشترک بین ایران و سوئیس افتتاح شد) به سبحان دارو سبب ماندگاری اسامی دانشمندان ایرانی در اذهان عمومی شد.

در قدیم فردی تحت عنوان داروساز، دندانپزشک و یا حتی پزشک وجود نداشت و به فردی که به مداوای مریض­ها می­پرداخته­است، حکیم(طبیب) می­گفته­اند.در گذشته حکیم تمام وظایفی را که پزشک، داروساز، دندانپزشک، دامپزشک و حتی گیاه­پزشک در حال حاظر انجام می­دهند، انجام می­داده است. مثلا به مداوای انسان­ها و دام­های مریض، معاینه دندان­های انسان­ها و دام­ها، معاینه گیاهان بیمار و ... می پرداخته­است.

ü      بِیطار = دامپزشک                پدر دامپزشکی ایران: دکتر حسن تاج­بخش                  پدر داروسازی ایران: دکتر عباس شفیعی

ü      علم­الرجال + تبارشناسیï شناختن گذشته داروساز و داروسازی

ü      گذشته چراغ راه آینده است.

تبارشناسی داروسازی:

نمونه­ای از تبارشناسی: دکتر حسن فرسام استاده دکتر عباس شفیعی.

 


  • محمد امین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی