مکانیسم پاکس ویروس ها :: بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان است. در این وب سایت،از مطالب علمی و پایه گرفته تا صنعت داروسازی بحث خواهد شد.

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان است. در این وب سایت،از مطالب علمی و پایه گرفته تا صنعت داروسازی بحث خواهد شد.

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

امید است با ورود شما به این وب سایت،
دانش و آگاهی شما بازدیدکنند گرامی،
از دانش داروسازی بیشتر شود.

آخرین مطالب
آخرین نظرات

مکانیسم پاکس ویروس ها

پنجشنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۷، ۰۳:۱۴ ب.ظ

پاکس ویروس­ها از دو روش گریز از پاسخ ایمنی دارند:-1 کاهش لود­کردن آنتی­ژن روی MHC -2رسپتور Decoy.
ویروسی که در گریز از پاسخ ایمنی خیلی مهارت دارد ویروس CMV (Cytomegalovirus) می­باشد. ژنوم این ویروس DNA است، در افراد سالم عفونت­هایی مثل سرماخوردگی ایجاد می­کند و گاهی ممکن­است عفونت­تنفسی ایجاد کند ولی اگر فرد Immunodefficient باشد، می­تواند عفونتِ­داخلی مثل مننژیت، انسفالیت، کاردیت و پنومونی ایجاد کند. CMV ویروس­ها معمولا از راه تنفسی انتقال می­یابند و وقتی وارد سلول می­شوند، مکانیسم گریز 

خود را فعال می­کنند. مکانیسم گریز CMV ها به این صورت است که:

 

1-سطح MHC class 1 را کاهش میدهد(مثل آدنوویروس) ولی مشکل اینجاست که با کم شدن سطح MHC 1 ،اقدام متقابل سیستم ایمنی(counter measure ) ایجاد میشود و سلول­های NK وارد عمل می­شوند و سلول را لیز میکنند! 2-در روند تکامل Gene Hijack داریم (ژن­ربایی!) یعنی در روند تکامل این پاتوژن یکی از ژن­های سلول میزبان را دزدیده است که ممکن­است این اتفاق میلیون­ها ­سال­ پیش افتاده باشد(گفته میشود به صورت رندم این اتفاق رخ داده.). در مولکولی که دزدیده موتاسیون انجام داده است به طوری که اگر از روی آن ژن دزدیده شده پروتئینی بسازیم، شکل آن شبیه به پروتئین اصلی خواهد بود ولی هیچ عملکردی ندارد. MHC class 1  را دزدیده است. وقتی سلول را آلوده می­کندMHC Class 1  واقع بر سطح سلول را برمی­دارد و کپی قلابی MHC Class 1 را به جای آن روی سطح سلول قرار می­دهد. این MHC شکلش شبیه به MHC اصلی است ولی با آن فرق دارد. اما این­کار به چه درد ویروس می­خورد؟ وقتی MHC اصلی را برداشته­ایم آنتی­ژنی در سطح سلول پرزنت (ارائه) نمی­شود که سلول­های CD8 آن­را لیز کنند و وقتی MHC قلابی را می­گذارد NK cell ها میبینند که بیان MHC طبیعی است و گیرنده های مهاری شان فعال میشود و  نمی­توانند آن­را از بین­ببرند. این روش گریز در ویروس CMV بسیار هوشمندانه است و به همین دلیل در بسیاری­از افراد عفونت­های مزمن ایجاد می­کند. CMV داخل سلول می­ماند (تا زمانی که داخ سلول باشد سیستم ایمنی کاری به آن ندارد ولی به محض اینکه بیرون بیاید آنتی­بادی­ها آن­را خنثی می­کنند)، تا زمانی­که ایمنی در فضای خارج سلولی فرد دچار نقص شود مثلا فرد دچار ایدز یا malnutrition شود یا تحت کورتیکوتراپی قرار گیرد که سیستم ایمنی را سرکوب می­کند که در این­صورت باعث بیماری­زایی می­شود.


  • محمد امین

پاکس ویروس ها

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی