تولرانس محیطی لنفوسیت‌های T :: بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان است. در این وب سایت،از مطالب علمی و پایه گرفته تا صنعت داروسازی بحث خواهد شد.

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان است. در این وب سایت،از مطالب علمی و پایه گرفته تا صنعت داروسازی بحث خواهد شد.

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

امید است با ورود شما به این وب سایت،
دانش و آگاهی شما بازدیدکنند گرامی،
از دانش داروسازی بیشتر شود.

آخرین مطالب
آخرین نظرات

تولرانس محیطی لنفوسیت‌های T

سه شنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۴۵ ب.ظ

اگر تولرانس مرکزی ناکارآمد بود یا به دلایلی تعدادی لنفوسیت با وجود اتصال به Ag خودی با میل پیوندی بالا، از سطح مرکزی عبور کرده و وارد بخش محیطی می‌شوند، مسیرهای متفاوت تولرانس‌های محیطی وجود دارند:

1-     Clonal Anergy: به عبارتی لنفوسیت T فلج می‌شود یا فریز می‌شود و برگشت‌پذیر نیست. مهم­ترین و اولین اتفاقی است که در بدن برای لنفوسیتی که آنتی­ژن خودی را می­شناسد و فعال می‌شود، می­افتد.Text Box: + AICD

در این فرآیند لنفوسیت T آنتی­ژن خودی را می­شناسد ولی دچار آپاپتوز نشده و نمی‌شود بلکه غیرفعال شده و نمی­تواند به سیستم ایمنی ذاتی و هومورال کمک کند. کل این فرآیند را می‌توان در کلمه Functional Unresponsiveness خلاصه کرد. (آنتی­ژن شناسایی شد اما پاسخ مناسب در برابر آن داده نشد.) لنفوسیت­های T برای شناسایی یک آنتی­ژن و ایجاد پاسخ ایمنی به 2 پیام احتیاج دارند:

الف) شناسایی آنتی­ژن بیگانه‌ی همراه MHC به وسیله TCR که این مورد، در این لنفوسیت‌ها اتفاق می‌افتد.R

ب) اتصال رسپتورهای کمک محرک  (costimulatory molecules receptors) سطح لنفوسیت T، به لیگاندهای خود در سطح سلول‌های عرضه کننده آنتی‌ژن (DC، لنفوسیت‌ B و ماکروفاژها) و ایجاد پیام‌های تحریک و بقا در لنفوسیت(full activation) T. مثل اتصال CD28 در T Cellبه لیگاندB7 . اگر CD28 فعال نشود و یا CTLA4 تحریک شود، و یا APC، B7 نداشته باشد، مهار در پاسخ صورت می‌گیرد.[1]

اگر این آنتی­ژن خودی باشد انتظار داریم که این پیام بقا مخابره نشود زیرا سیستم ایمنی ذاتی فعال نشده است و مولکول‌های کمک محرک بیان نشده‌اند.سیگنال دوم برقرار نشده و این لنفوسیت T دچار ناکارآمدی می­شود.

·         با شناسایی مکرر آنتی­ژن‌های خودی توسط لنفوسیت­های T نه تنها مولکول­های کمک محرک بیان نمی­شوند بلکه یک­سری مولکول­های مهارکننده بیان می­شوند که مهم­ترین آن‌ها  CTLA4 است. CTLA4 به جای CD28 روی لنفوسیت T بیان می­شود که به B7 متصل شده و سیستم پاسخ دهی سلول را مهار می­کند. علاوه بر این وقتی لیگاندهای سطح APC مثلB7 به CTLA4 متصل شود، این لیگاند به داخل سلول کشیده شده و تجزیه می­شود. (تجزیه و مصرف B7)

·         CTLA4 با میل ترکیبی خیلی زیاد به B7 متصل می­شود و با CD28 رقابت می­کند. در نتیجه لنفوسیت T فعال نمی­شود.

·         APCها دودسته‌اند: 1- professional (DC و ماکروفاژ) که B7 دارند، 2- non-Professional (سلول‌های سوماتیک مانند اپی‌تلیال) که B7 ندارند و عرضه آنتی‌ژن توسط آن‌ها، تولرانس ایجاد می‌کند.

2-     Clonal Ignorance: نادیده انگاشتن و صرف­نظر کردن از یک آنتی­ژن.

در بدن تعدادی نقاط امن ایمنولوژیک وجود دارد که در آنجا دسترسی سیستم ایمنی به آنتی­­ژن‌ها محدود شده است. مانند CNS، جفت، بیضه و حفره­ی قدامی چشم. در واقع آنتی­ژن­های این قسمت در تیموس به لنفوسیت­هایT معرفی نمی­شوند (یعنی در تیموس نسخه‌ای از این آنتی‌ژن‌ها وجود ندارد تا لنفوسیت T نسبت به آن یادگیری تولرانس داشته باشد). اگر سلول‌های سیستم ایمنی وارد این مناطق شوند آنتی­ژن خودی را شناسایی کرده و پاسخ ایمنی ایجاد می‌کنند. اما با عدم دسترسی به آن قسمت خطری در حالت طبیعی وجود ندارد.

برای مثال در حفره­ی قدامی چشم عروق لنفاوی و رگ خونی وجود ندارد ولی تعداد زیادی مواد مهارکننده سیستم ایمنی وجود دارد. به دنبال یک ضربه یا ورود یک جسم تیز به این قسمت، این سدها شکسته می­شوند و آنتی­ژن­های خودی که تاحالا محفوظ بوده­اند، وارد جریان خون می­شوند و سیستم ایمنی علیه این بافت خودی وارد عمل می­شود. (با تولید آنتی­بادی و فعالیت T Cell ها) چشم­ها به شدت درگیر می­شوند و بیشتر از ورود جسم یا ضربه، سیستم ایمنی به این بافت آسیب می‌رساند. تولرانس سیستم ایمنی در این مناطق به دنبال Ignorance است.

3-     Regulatory T Cells: (Regulation) تعدادی از Regulatory T Cell ها در تولرانس مرکزی تولید شدند ولی این اتفاق در بافت لنفاوی محیطی نیز می‌افتد. لنفوسیت‌های T زمانی که Naive هستند، تحت تاثیر سایتوکاین‌ها و عوامل شیمیایی می‌توانند به انواع مختلفی از T cellها تبدیل شوند. یکی از این T Cellها، Treg نام دارد.

زمانی که در محیط به اندازه کافی IL-2، TGF-، ATRA وجود داشته باشد، لنفوسیت T شروع به بیان فاکتورFOXP3 می‌کند که مهمترین شاخصه Treg است و تبدیل به Treg می‌شود. FOXP3 هم توسط لنفوسیت‌های T که در محیط تکامل پیدا می‌کنند و هم توسط لنفوسیت‌های T که در تیموس تکامل پیدا کرده‌اند، بیان می‌شود.  Tregهای تولیدی در تیموس را Natural Treg/ Thymic Treg (nTreg / tTreg) می‌گویند. Tregهای تولیدی در محیط را Peripheral or inducible or adaptive Treg گویند.

Tregها در محیط در دوسطح با چندین مرحله جلوی فعال شدن T cellهای autoreactive را می‌گیرند. (Tregها در تیموس نمی‌توانند چنین نقشی داشته باشند.) در یک سطح جلوی APCها  و در سطح دیگر جلوی خود T Cellها را می‌گیرند. این عمل در مراحل زیر انجام می‌شود:

-        با ترشح IL-10 با اثر روی APC و مهار فعالیت آن‌ها، جلوی ترشح  IL-12 (عامل موثر در فعالیت T Cellها) و بیان مولکول‌های B7 را می‌گیرند.

-        با ترشح TGF- جلوی تکثیر T Cellها را می‌گیرند.

-        با ترشح IL-4  موجب مهار عملکرد IFN-ỿ‌ای می‌شود که T Cell فعال‌شده با ترشح آن هم سیستم ایمنی هومورال و هم سیستم ایمنی ذاتی رو بالا می‌برد (از مهم‌ترین اثرات T cells)، می‌شود. پس با هدف قرار دادن این مولکول؛ پاسخ‌های سیستم ایمنی را تعدیل می‌کنند.

-        ترکیبIL-10 و TGF- باعث مهار فعالیت ماکروفاژ می‌شوند و ماکروفاژ نمی‌تواند آنتی‌ژن خودش را به T Cell خودشناساگر ارائه دهد.

4-     Activation-Induced Cell Death (AICD) (مرگ در اثر فعال شدن): زمانی که لنفوسیت T بتواند آنتی‌ژن بیگانه را شناسایی کند و در روند طبیعی پاسخ ایمنی قرار بگیرد، شروع به تولید درونی پروتئین‌های Anti-Apoptotic در لنفوسیت‌های T می‌کند و مانع از آپاپتوز شدن خود آن لنفوسیت می‌شوند. اما تکرر در فعال‌شدن ناکارآمد لنفوسیت T، روند طبیعی در سلول انجام نمی‌گیرد و برای مصرف نشدن دوباره انرژی در مسیر ناکارآمد (هدر نرفتن انرژی) و پروتئین‌های آپاپتوز کننده در لنفوسیت T بیان می‌شوند و منجر به مرگ سلول می‌گردند.

سیگنال‌های دریافتی برای رخ دادن این اتفاق ضعیف هستند ولی به دلیل تکرر آن‌ها، و بدون کمک ایمنی ذاتی، 1- پروتئین‌های Pro-Apoptotic تولید می‌شوند که منجر به آپاپتوز می‌شوند، 2- رسپتور و لیگاند مرگ به اسم Fas و FasL (fas Ligand) در سطح سلول بیان می‌شوند و زمانی که این رسپتور و لیگاند به هم متصل شوند، از طریق Fas سیگنال‌های به درون سلول فرستاده می‌شود که باعث آپوپتوز می‌شوند.



[1] پاسخ‌های سلول T  زمانی القا ممی‌شوند که این سلول‌ها یک آنتی‌ژن عرضه شده توسط یک سلول عرضه‌کننده‌ی آنتی‌ژن حرفه‌ای (APC)را شناسایی کرده و پذیرنده‌های فعال‌کنند واقع بر روی سلول‌های T مثلا CD28 مولکول‌های کمک محرک واقع بر روی APCs مثلا B7 را شناسایی کنند. اگر سلولT یک آنتی‌ژن خودی را بدون حضور کمک محرک‌ها شناسایی کند، سلول T نسبت به این آنتی‌ژن بی‌پاسخ می‌شود، زیرا بلوکی در انتقال سیگنال از کمپلکس TCR ایجاد می‌شود یا پذیرنده‌های مهاری مثل CTLA-4 درگیر می‌شوند. سلولT  زنده می‌ماند اما در پاسخ‌دهی به آنتی‌ژن خودی ناتوان است.


  • محمد امین

T cell

Tolerance

لنفوسیت T

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی