Overactive bladder disease :: بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان است. در این وب سایت،از مطالب علمی و پایه گرفته تا صنعت داروسازی بحث خواهد شد.

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان است. در این وب سایت،از مطالب علمی و پایه گرفته تا صنعت داروسازی بحث خواهد شد.

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

امید است با ورود شما به این وب سایت،
دانش و آگاهی شما بازدیدکنند گرامی،
از دانش داروسازی بیشتر شود.

آخرین مطالب
آخرین نظرات

Overactive bladder disease

شنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۷، ۰۵:۳۹ ب.ظ

در خانم ها دومین علت بی اختیاری ادرار محسوب می شود. یکی از دلایل OAB، Colinergic overstimulation می تواند باشد.

1. مغز فرد عادی میتواند نیاز به دستشویی را وتو بکند و به عضلات، دستور ممانعت دهد. اما در این بیماران، نیاز شدید و درواقع Urgency به دستشویی پدیدار می شود (Urinary Urgency or Incontinency  ).

نکته: مصرف متیل زانتین ها، کافئین، داروهای دیورتیک، استرس و ... هم می تواند  urinary urgency  به بار آورد.

2. Detrusor Muscle Hyperreflexia پیدا می کنند. این پدیده در مجاری ادرار، لگن، مثانه و لوله های جمع کننده ی ادرار که رسپتور های نیکوتینی و ماسکورینی و ادرنرژیکی زیادند اتفاق می افتد.

نکته:

در افرادی که بیماری پروستات دارند داروهایی مثل پرازوسین، تانسولوسین و ... مورد مصرف قرار میگیرد که گیرنده ی الفا را بلاک میکنند.  داروهای ]آنتی کولینرژیکـ[ ای که روی ماسکورینی 1 و 3 اثر میگذارند (باعث Relaxation می شوند) کانترکشن و احساس نیاز به دست شویی که ممکن است  در روز اتفاق بیفتد یا شبانه باشد (ناکچوریا) را کم می کنند.

3. Abdominal Hypertension و سندروم کامپارتامنت شکمی: یکی از دلایل شوک انسدادی فشار شکم است، اگراین فشار بالای 15 باشد باید شکم را باز کنیم واگر بالای بیست باشد به آن کامپارتامنت میگوییم. در هر صورت باید سریعا درمان گردد چون باعث اسکمی روده میشود.

نکته:  آسیب به مغز فشار آن را بالاتر می برد و اگر بالاتر از 20 باشد غیرطبیعی است، داخل شکم باید زیر ده یا هشت باشد چون مایعات از جایی به جای دیگر میروند بر خلاف مغز.

مصادیق داروهایی که برایOAB  استفاده می شود:

Tolterodine , Oxybutynin, Pirenzepine, Telenzepine, Dicyclomine,
Trihexyphenidyl, Darifenacin, Solifenacin, Flevoxate

این داروها از نظر فارماکو کینتیک فرق می کنند و از لحاظ فارماکولوژیک تفاوتی با هم ندارند. همه آن ها داروهای اختصاصی مثانه هستند. بر خلاف بایپریدین، دی سکلمین و دیفن هیدرامین، باعث Dimentia، آریتمی یا Constipation  نمی شوند. می شود در پارکینسون هم استفاده کرد.

افرادی که تکرر یا بی اختیاری دارند اکثرا از سالمندانند و از آلزایمر هم ممکن است رنج ببرند. در چنین افرادی از داروهای آنتی کولینرژیک انتخابی استفاده میکنیم که اثر به  CNSنگذارند.

اگر دستشویی رفتن بیشتر از هشت بار در روز باشد می شود OAB یا  Neurogenic Bladder .

از دلایل شایع دیگر آن می توان به عفوت مجاری ادرار، دیابت، Self induced و ... اشاره کرد پس نمی توان گفت که علت همیشه به اعصاب بر می گردد.


  • محمد امین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی