30 علت اصلی سکته قلبی :: بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان است. در این وب سایت،از مطالب علمی و پایه گرفته تا صنعت داروسازی بحث خواهد شد.

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان است. در این وب سایت،از مطالب علمی و پایه گرفته تا صنعت داروسازی بحث خواهد شد.

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

امید است با ورود شما به این وب سایت،
دانش و آگاهی شما بازدیدکنند گرامی،
از دانش داروسازی بیشتر شود.

آخرین مطالب
آخرین نظرات

30 علت اصلی سکته قلبی

دوشنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۰۳:۱۵ ب.ظ

30 مورد از علل و نشانه های سکته های قلبی را در مقاله زیر با هم مرور می کنیم

 

ابتدا توضیح مختصری در مورد سکته قلبی را بررسی کنیم:

چه چیزی سبب حمله قلبی می شود ؟

یک حمله کروناری (حمله قلبی )‌ زمانی رخ می دهد که جریان خون به ناحیه ای از قلب قطع می شود (اغلب توسط یک لخته خون). این حالت اغلب بدین دلیل رخ می دهد که سرخرگهای تامین کننده خون عضلات قلب بدلیل رسوب چربی ، کلسترول و سایر مواد که پلاک نامیده می شود ، بتدریج ضخیم تر ، سفت تر و تنگ ترمی شوند.

اگر پلاک جدا شود و لخته خون تشکیل گردد، جریان خون دچار انسداد شده و حمله قلبی رخ می دهد .بنابراین کم کم عضله قلبی که توسط رگ مزبور خونرسانی می شود، می میرد . هر چه که مدت زمان انسداد سرخرگ طولانی تر باشد ،آسیب بیشتر می شود. زمانیکه عضله قلبی بمیرد، آسیب قلبی دایمی خواهد بود .

 

علت ها و نشانه های سکته قلبی:

 

1)     در معرض ترافیک بودن

 

براساس تحقیقات دو گروه مورد مطالعه در بلژیک و فرانسه حدود هشت درصد موارد سکته قلبی ناشی از در معرض ترافیک بودن است. براساس این تحقیق، فرقی نمی کند شما راننده وسیله نقلیه باشید یا مسافر آن، یا حتی دوچرخه سواری که در خیابان در لابه لای اتومبیل ها گیر افتاده است. مطالعات متعددی در این زمینه انجام شده است تا مشخص شود آلودگی هوای ناشی از ازدحام ماشین ها، استرس ماندن در ترافیک و دیر رسیدن به مقصد یا ترکیبی از این دو، عامل این حمله های قلبی است اما هنوز دقیقا این مساله مشخص نشده است اما آنچه مشخص شده و بسیار هم بر آن تاکید شده این است که اگر سابقه مشکلات قلبی یا ریسک های ابتلا سکته قلبی دارید، نباید در ساعات اوج ترافیک و شلوغی در ازدحام ماشین ها بمانید.

 

2)      فعالیت جسمانی و انجام ورزش

 

دومین عامل موجود در فهرست عوامل خطرزای سکته قلبی، فعالیت جسمانی و ورزش کردن است که باعث بروز شش درصد این سکته ها و حملات قلبی در جامعه مورد مطالعه بوده است. براساس مطالعات این گروه از پزشکان، اکثریت افراد میانسال زندگی کم تحرک و به اصطلاح پشت میزی دارند و انجام فعالیت های فیزیکی و ورزش های شدید ناگهانی می تواند آنها را دچار مشکل کند.

 

در واقع چنین حالتی، ناگهان فشار زیادی به قلب وارد می کند و فرد مستعد در آستانه حمله قلبی قرار می گیرد. بهترین راه برای محافظت از این عامل خطرناک، انجام هفته ای ۱۵۰ دقیقه ورزش منظم و هدفمند است. اما اگر در برنامه روزمره تان ورزش جایی ندارد و لازم است شما ناگهان یک حرکت و یک فعالیت سنگین انجام دهید، بهترین کار این است که ابتدا بدن تان را کاملا گرم کنید. در ضمن هیچ وقت بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب، ورزش یا فعالیت سنگین انجام ندهید و این کارها را به مدتی بعد موکول کنید.

3)     کافئین و الکل

 

نوشیدنی های نامناسب در گروهی که در بلژیک مورد مطالعه قرار گرفته بودند، علت پنج درصد از بروز سکته های قلبی بودند. برخلاف تصورات (غربی ها) مطالعات نشان داده الکل باعث افزایش میزان التهاب در بافت های بدن می شود و قابلیت بدن در کنترل و حل کردن لخته های خونی را بلوک می کند.

 

قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار هم همین اثر ناگوار را دارند اما به شکل عجیب، در واقع چند مطالعه مختلف در چند کشور جهان نشان داده میزان بروز حمله قلبی در کسانی که روزی یک فنجان قهوه می نوشند و قهوه خوردن برای آنها تفریح محسوب می شود، بیشتر از کسانی است که در روز چند فنجان قهوه می نوشند یا اصلا قهوه نمی خورند! این نتیجه، کمی عجیب به نظر می رسد اما به هر حال توصیه پزشکان برای افرادی که به طور تفننی قهوه می نوشند، این است که به جای این فنجان های تفننی قهوه، چای بنوشند.

4)     آلودگی هوا

در مبحث ترافیک و ازدحام اتومبیل ها اشاره کردیم که آلودگی هوا می تواند جرقه حمله قلبی را بزند، اما فکر نکنید که آلودگی فقط آلودگی ناشی از اگزوز اتومبیل هاست، دود کارخانه ها، گردوغبار معلق در هوا، ذرات شن و حتی ذرات معلق ناشی از آتش و هیزم، می توانند قلب را با مشکل روبه رو کنند. در مطالعه گروه بلژیکی در ۷/۴ درصد موارد حمله قلبی ناشی از شرایط بد هوای استنشاقی و آلودگی هوا بوده است. پزشکان به خصوص در این مورد هشدار می دهند، چراکه این حالت با بقیه حالت های ذکرشده فرق دارد و آن هم این است که این حالت می تواند کل مردم یک ناحیه یا حتی یک شهر را در خطر قرار دهد و البته دور ماندن از آن هم سخت است.

 

اما دکتر ماتیلدابی، از گروه تحقیق «تاثیرات محیطی روی بیماری های قلبی» دانشگاه اتاوا می گوید: یک انسان شاید نتواند آلودگی هوای محل زندگی اش را برطرف کند ولی می تواند با رعایت اصول لازم برای داشتن قلبی سالم از خطر حمله قلبی دور بماند. او می گوید: «تا می توانید سطح اضطراب خودتان را کاهش دهید

5)      احساس شادی یا غم زیاد

هر استرس و اضطراب شدید ممکن است باعث بروز حمله قلبی شود، جالب است که حتی احساس خوشی و شادمانی شدید هم می تواند این حالت را ایجاد کند. اما خشم، عصبانیت و اضطراب شما را بیشتر در خطر قرار می دهند (براساس آمار گروه بلژیکی هفت درصد از موارد بروز حمله قلبی در افرادی بود که دچار احساس اضطراب، خشم و عصبانیت شدید شده بودند و سه درصد از حملات قلبی هم متعاقب مواردی بود که اشخاص احساس شادی و سرخوشی زیادی را تجربه کرده بودند).

 

دکتر جفری راسموسن، مدیر مرکز لایف منیجمنت در لنوکس ماساچوست می گوید: «هر حالت روحی شدیدی می تواند باعث جرقه خوردن حالت استرس در بدن و ایجاد تغییراتی شود که احتمال دارد شرایط را برای حمله قلبی فراهم کند.» در این تئوری هر احساس شدیدی باعث افزایش ترشح آدرنالین شده که سبب افزایش برون ده قلبی می شود ودر عین حال عروق هم منقبض خواهد شد و همه اینها در کنار هم ممکن است باعث افزایش احتمال ابتلا به حمله قلبی شود؛ البته فکر نکنید خوشحالی کشنده است، برعکس به رغم بالا رفتن احتمال سکته قلبی با شادی های ناگهانی، بهتر است همیشه شاد باشید. دکتر راسموسن می گوید: «حالت خوشحالی و سرزندگی ضربان قلب را تنظیم می کند، در واقع در کل می توان گفت؛ شاد بودن درصد زیادی حمله قلبی را به تعویق می اندازد و درصد کمی باعث جرقه زدن پروسه حمله قلبی می شود

6)     احساس سنگینی و فشار غیرطبیعی بر روی قفسه سینه، گویی که وزنه سنگینی بر روی قفسه سینه قرار دارد

بسیاری از افرادی که  دچار حمله قلبی می شوند از احساس فشار و سنگینی بر روی وسط سینه خود و یا سمت چپ قفسه سینه رنج می برند. این حس ناخوشایند معمولا بیشتر از چند دقیقه طول می کشد و ممکن است رفع شود و دوباره برگردد. حتی ممکن است احساسی مانند سوزش سردل یا سوء هاضمه به فرد دست دهد.

7)     احساس درد شدید در قسمت پشت، گردن و فک صورت

این علایم می تواند شامل درد و ناراحتی در یک یا دو بازو ، پشت، شانه ها، گردن، فک و قسمت بالای معده باشد. درد در ناحیه پشت و گردن و فک از علایم شایع حملات قلبی در خانم ها می باشد.

8)     تنگی نفس شدید

این علامت می تواند به شکل ناگهانی رخ دهد، در حالی که شما در حال استراحت هستید و یا فعالیت بدنی کمی دارید. فرد ممکن است برای نفس کشیدن تلاش کند و به سختی بیفتد. تنگی نفس می تواند قبل و یا همزمان با درد قفسه سینه رخ دهد و یا حتی می تواند تنها علامت حمله قلبی باشد.

9)     عرق سرد

عرق بیش از حد که به عرق سرد مشهور است، از علایم حمله قلبی می باشد. البته در خانم های یائسه باید این علامت را بیشتر بررسی کرد،  زیرا آنها در یائسگی دچار گرگرفتگی می شوند.

یکی از علایم حمله قلبی در خانم ها، خستگی ناگهانی و شدید و یا احساس کمبود انرژی در فرد می باشد که افراد به راحتی از آن چشم پوشی می کنند

10) خستگی غیرعادی و شدید

یکی از علایم حمله قلبی در خانم ها، خستگی ناگهانی و شدید و یا احساس کمبود انرژی در فرد می باشد که افراد به راحتی از آن چشم پوشی می کنند. این علامت می تواند به طور ناگهانی و یا به مدت چند روز وجود داشته باشد. بسیاری از خانم ها در اثر سابقه حمله قلبی ، تجربه خستگی و ضعف عضلانی را دارند که مربوط به فعالیت و ورزش کردن نمی باشد.

11) احساس گیجی و یا سردرد

بر خلاف بسیاری از فیلم ها، حمله قلبی سبب بیهوشی فرد نمی شود، بلکه احساس گیجی و منگی به فرد  دست می دهد.

12)   تهوع و استفراغ (احساس بیمارشدن معده)

خانم ها دو برابر آقایان تجربه تهوع و استفراغ و یا سوء هاضمه را درطی حمله قلبی خود دارند. این علایم گاهی جدی گرفته نمی شود و با بیماری های دیگر اشتباه گرفته می شود.

13) پسوریازیس

در برخی بیماران مبتلا به پسوریازیس در مقایسه با مبتلایان به دیابت خطر حمله قلبی بیشتر می شود.

اغلب مبتلایان به این بیماری در مرحله حاد احتمالاً سیگاری اند و اضافه وزن و فشار خون بالا دارند. این بیماری که عامل خطری مستقل به حساب می آید نوعی اختلال خود ایمنی است که التهاب مزمن و سرانجام حمله قلبی ایجاد می کند.

14) آشفتگی روابط خانوادگی

رابطه نامناسب با همسر می تواند برای قلب مضر باشد و احتمال حمله قلبی را به ۳۴ درصد افزایش دهد.

15) پایین بودن کلسترول مفید خون

محققان دانشگاهی رابطه کلسترول مفید و موارد عمده سکته قلبی ۷ هزار فرد را بررسی کردند و دریافتند پایین بودن کلسترول مفید پس از بیماری قلبی و سن سومین نشانه برای پیش بینی سکته قلبی است. سکته قلبی در جوانان اغلب به علت پایین بودن کلسترول مفید است که با ورزش و کاهش وزن مهار می شود.

16) مشکلات کلیوی

نتایج بررسی بیماران هلندی نشان می‌دهد، مشکلات کلیوی خطر حمله قلبی را به طور چشمگیری بالا می برد. بررسی دیگری نیز روی ۱۰ هزار مرد نشان داد، مبتلایان به بیماری مزمن کلیوی، نسبت به دیگران دو برابر بیشتر در معرض حمله قلبی قرار دارند.

17) توقف ناگهانی مصرف آسپرین

بررسی های متعددی نشان می دهد، بیماران قلبی، حداقل به مدت یک هفته پس از متوقف کردن مصرف آسپرین یا داروهای غیراستروئیدی، در معرض خطر بالای حمله قلبی قرار دارند. اگر بیماری قلبی دارید یا در معرض خطر این بیماری قرار دارید و قصد دارید دیگر آسپرین مصرف نکنید بهتر است این کار را به تدریج و تحت نظارت پزشک انجام دهید.

18) درمان هورمونی سرطان پروستات

درمان هورمونی سرطان پروستات، احتمال مرگ ناگهانی بر اثر حمله قلبی را افزایش می دهد. محققان دانشگاه پزشکی هاروارد می گویند اگرچه این کشف ارتباط مستقیم عوامل یاد شده را تأیید نمی کند اما هنگام درمان برای سرطان پروستات باید در نظر گرفته شود.

19) آنتی بیوتیک

نتایج تحقیقات سال ۲۰۱۲ محققان نشان می‌دهد آنتی بیوتیک رایج به نام اریترومایسین با احتمال بروز حمله قلبی به ویژه در بیماران قلبی ارتباط دارد.

20) مکمل های کلسیم

تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ روی ۲۳ هزار نفر انجام گرفت نشان داد افرادی که مکمل های کلسیم مصرف می کنند نسبت به دیگران بیشتر در معرض خطر حمله قلبی قرار دارند.

برای دریافت کلسیم، پزشکان مصرف ماهی چرب هفته ای ۲ بار و مواد غذایی حاوی کلسیم و برای دریافت ویتامین D قرار گرفتن در معرض نور خورشید را توصیه می کنند.

21) عفونت

اگر به آنفلوآنزا یا عفونت تنفسی مبتلا هستید، احتمال حمله قلبی برای شما ۵ برابر بالاتر است.

22) افسردگی

به گفته محققان ارتباط افسردگی و حمله قلبی ثابت شده است.

23) بیماری لثه

افرادی که به بیماری لثه مبتلا هستند نسبت به افرادی که دندان سالمی دارند، ۲۵درصد بیشتر در معرض خطر بیماری قلبی قرار می گیرند.گمان برده می شود، باکتری های موجود در دهان می تواند التهاب مزمن ایجاد کند.

24) دیابت

تقریباً اغلب بیماران دیابتی از مشکلاتی مانند قطع عضو یا از دست دادن بینایی نگرانند اما یکی از بزرگ ترین خطرهایی که با آن مواجهند، بیماری قلبی است.

دیابتی ها نسبت به همسن و سال هایشان که دیابت ندارند ۲ تا ۴ برابر بیشتر در معرض مرگ ناشی از بیماری قلبی هستند. خوشبختانه تغذیه سالم و ورزش، احتمال کاهش خطر بیماری افراد دیابتی را بالا می برد.

25) فشار کاری

بررسی های محققان انگلیسی در سال ۲۰۰۵ نشان می دهد، فشار کاری خطر بروز حمله قلبی را ۲۳ درصد افزایش می دهد.

26) شهرنشینی

محققان آلمانی می گویند: قرار گرفتن در معرض ترافیک سنگین چه وسیله نقلیه شما خودرو باشد چه دوچرخه یا وسیله نقلیه عمومی، احتمال حمله قلبی را دو برابر افزایش می دهد.

27) هورمون‌های محافظ جان خانم‌ها

احتمال سکته قلبی در زنان و مردان در صورت وجود فاکتور خطر تقریبا یکسان است. با این حال ترشح هورمون‌های محافظت‌کننده در بدن خانم‌ها مانند استروژن و پروژسترون تا حدودی از ایجاد مشکلات قلبی جلوگیری می‌کند. معمولا بعد از سن یائسگی که میزان این هورمون‌ها کاهش پیدا می‌کند خطر سکته قلبی در زن و مرد یکسان می‌شود اما اگر برای مثال خانم جوانی دیابت داشته باشد می‌تواند به اندازه مردی که قندش تحت کنترل است در خطر سکته قلبی باشد؛ بنابراین فاکتورهای خطر باعث می‌شوند خانم‌ها نیز قبل از یائسگی به اندازه آقایان در خطر باشند.

28) چربی خون
چربی خون باعث گرفتگی رگ های خونی می شود و این موضوع باعث می شود فشار زیادی به کاردیای قلب بیاید.

29) چاقی و کم‌تحرکی
هرچه وزن بیشتر باشد به این معنی است که چربی خون فرد بیشتر است و در نتیجه گرتگی عروق بیشتر است.

30)                     مصرف سیگار

منبع : سایت بیولایف                      BioLife.blog.ir

نظرات  (۱)

مطلب مفیدی بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی