اختصاصی بودن پاسخ ایمنی :: بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان است. در این وب سایت،از مطالب علمی و پایه گرفته تا صنعت داروسازی بحث خواهد شد.

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان است. در این وب سایت،از مطالب علمی و پایه گرفته تا صنعت داروسازی بحث خواهد شد.

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

امید است با ورود شما به این وب سایت،
دانش و آگاهی شما بازدیدکنند گرامی،
از دانش داروسازی بیشتر شود.

آخرین مطالب
آخرین نظرات

اختصاصی بودن پاسخ ایمنی

سه شنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۷، ۰۹:۳۰ ب.ظ

پاسخ Tcell ها اختصاصی است که مسئول این اختصاصی بودن T cell receptor سطح سلول است یعنی T cell receptor با هم متفاوت است و بنابراین هر پپتیدی را می­تواند با MHC  به طرز متفاوتی شناسایی کند. پس MHC  به پپتید‌های مختلفی وصل می­شود اما یک پپتید و MHC که به هم متصل اند را فقط یک نوع TCR خاص می­شناسد. یعنی اختصاصی بودن مربوط به TCR است و به  MHCربطی ندارد.

در هر زمان MHC  می­تواند به یک پپتید متصل شود و معمولا مدت طولانی متصل می­ماند و واکنش جدا شدن خیلی کند رخ می­دهد.

 MHC کلاس 2 وقتی می­خواهد روی سطح سلول ظاهر شود هم باید زنجیره آلفا ‌باشد هم زنجیره بتا و هم پپتید.

اگر تعداد خیلی کمی کمپلکسMHC -پپتید داشته باشیم قادرند لنفوسیت T اختصاصی خود را تحریک کنند. بنابراین با وجود مقادیر کم آن نیز پاسخ ایمنی T cell راه می­افتد.

در حالت عادی MHC‌ها پپتید‌های خودی ما را عرضه می­کنند. پس چرا Tcell ها علیه خودمان واکنش نمی­دهند؟ یک سری مکانیسم‌ها روی آن‌ها ایجاد می­شود که به مجموعه MHC پپتید خودمان پاسخ نمی­دهد. (تحمل وجود دارد.) وقتی میکروبی می‌آید یا توموری ایجاد می­شود، پپتید‌های بیگانه جای پپتید‌های خودی را می­گیرند.

اتصال پپتید به MHC غیر کووالانسی است. (چون انتظار داریم از هم جدا شده و پپتید دیگری به MHC متصل شود)

در شیار MHC  یک سری فرورفتگی به نام پاکِتpocket) ) وجود دارد که یک سری از واحد‌های پپتید در آن قلاب می­شوند. (شکل روبه‌رو)

یک سری از واحد‌های پپتید نیز باید توسط TCR شناسایی شوند. TCR هم پپتید را شناسایی می­کند هم قسمت‌هایی از MHC. در واقع کمپلکس پپتید-MHC را شناسایی می‌کند. پس پپتید در اتصال با MHC  یک کلون را تحریک می­کند و همان پپتید در اتصال با MHC  دیگر کلون دیگری را تحریک می­کند.

TCR واحد‌های پلی‌مورف MHC را شناسایی می­کند یعنی برای کلاس 2 واحد‌های آلفا‌1 و بتا 1 و برای کلاس 1 واحد‌های 1α و 3α. قسمت‌هایی که واحد‌های قلاب شونده پپتید را شناسایی می­کنند پلی‌مورفیسم­شان کمتر است.  پس در ناحیه 1α و 2α (در MHC I) یا β1 و  1 α (در MHC II) که پپتید قرار می­گیرد آن­هایی که پلی‌مورفیسم­شان بیشتر است  (یعنی آن هایی که تفاوت‌شان در بین افراد بیشتر است) بیشتر توسط  TCRشناسایی می­شوند.

پپتید مسئول اختصاصیت آنتی‌ژن است؛  و اینکه کدام مدل MHC شناسایی شود مشخص می‌کند که سلولT ی CD4 فعال شود یا سلول Tی CD8.

  MHC Iبه  CD8و  MHC II به CD4 وصل می­شود. (پس شناسایی MHC علاوه بر پپتید مشخص می کند که کدام نوع T cell فعال شود)

فرایندی که آنتی‌ژن‌های پروتئینی را تبدیل می­کند به پپتیدهایی که در همراهی با  MHC قابل نمایش باشند، پردازش آنتی‌ژن (Antigen processing) گفته می­شود. تا این فرایند انجام نشود و پپتید در شیار MHC  قرار نگیرد، MHC نیز روی سطح سلول نمایش داده نمی­شود.

 MHC‌های کلاس 1 برای آنتی‌ژن‌های داخل سیتوزولی و کلاس 2 مربوط به آنتی‌ژن‌های خارج سلولی است. در مسیر MHC‌های کلاس 1 باید پروتئین‌هایی داشته باشیم که داخل سلول (سیتوپلاسم) سنتز می­شوند. عمدتا شامل ویروس­ها، میکروب‌های داخل سلولی و پروتئین‌هایی که داخل سلول ساخته شده اند و غالبا پروتئین‌هایی که تغییر شکل پیدا کرده‌اند و مربوط به سلول‌های توموری اند.

بعضی وقت‌ها میکروب خارج سلولی از ارگانلی که درون سیتوپلاسم است فرار کرده و به درون سیتوپلاسم می‌آید یعنی در واقع خارج سلولی بوده و برای فرار از مسیر MHC  کلاس 2 به درون سیتوپلاسم آمده اما سلول مسیر MHC  کلاس 1 را نیز دارد و از این طریق به آن پاسخ می­دهد. بعضی گونه‌های لیستریا مونوسایتوژنز پروتئینی تولید می­کنند به نام لیستریولیزین که میکروبی خارج سلولی است اما از ارگانل فاگوزوم فرار کرده و به داخل سیتوپلاسم می­آید.


  • محمد امین

ایمونولوژی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی