اعمال سیستم کمپمان و مسیر های فعال سازی :: بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان است. در این وب سایت،از مطالب علمی و پایه گرفته تا صنعت داروسازی بحث خواهد شد.

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان است. در این وب سایت،از مطالب علمی و پایه گرفته تا صنعت داروسازی بحث خواهد شد.

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

امید است با ورود شما به این وب سایت،
دانش و آگاهی شما بازدیدکنند گرامی،
از دانش داروسازی بیشتر شود.

آخرین مطالب
آخرین نظرات

اعمال سیستم کمپمان و مسیر های فعال سازی

جمعه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۴۹ ق.ظ

1. لیز کردن سلول هدف
2. اپسونیزیشن (آزاد کردن C3b)
3. ایجاد التهاب( به این صورت که چند تا از مولکول ها، به مولکول های کوچک تر و اجزا بزرگ تر شکسته می شود که اجزای بزرگ تر می مانند ولی اجزا کوچک تر آزاد می شوند. و قسمت های کوچکتر یعنیC3a,C4a,C5a به عنوان آنافیلوتوکسین عمل می‌کنند، یعنی فاکتور هایی که باعث دیاپدز می شوند( التهاب را ایجاد یا تشدید می­کند)
عمل دیگر این مولکول های این است که در سطح سلول هایی مانند ماست سل ها ، ائوزینوفیل ها و بازوفیل ها رسپتور دارند و به این رسپتور ها متصل می شوند که باعث افزایش التهاب می شود. (در حقیقت سبب دِگرانوله شدن این سلول­ها می­شود)
4. کلیرانس سیستم ایمنی بسیار مهم است و اگر در آن اختلال ایجاد شود، به بیماری های ایمونو‌کمپلکس ( نوعی بیماری خود ایمنی ) دچار می شود. این بیماری در اثر باقی ماندن کمپلکس­های ایمنی در بافت­ها و تخریب سلول­ها ایجاد می­شود.
ما روزانه با آنتی ژن های مختلفی سرو‌کار داریم که ‌علیه آن ها آنتی بادی ایجاد می شود که به آنتی ژن می چسبد و تشکیل کمپلکس می دهد که این کمپلکس باید دفع شود.
 

مسیرAlternative:مسیری است که نیازی به آنتی بادی (در ایمنی ذاتی نقش دارد) ندارد، در بدن ما مولکول هایC3 می توانند به صورت خودبه خودی هیدرولیز شوند و تبدیل بهC3a و  C3bشوند پس ما به مقدار خیلی کم در بدن C3b را در سرم داریم و‌ هر میکروبی که وارد بدن شود به آن می چسبد و مسیر شروع می شود. وقتیC3b روی سطح سلول تثبیت شد، فاکتور B روی آن مینشیند سپس فاکتور D که خاصیت آنزیمی دارد، B را می شکند به Ba, Bb و  Bbکه جز بزرگتر است با C3b کمپلکس شده وBb،(C3 convertase) C3bمسیرalternative را تشکیل می دهد.
فاکتور دیگری به نام P(propertin) وجود دارد که C3 convertase را تثبیت و مانع از تجزیه آن می­شود که اگر فاکتور P نقص داشته باشد فرد به عفونت های مکرر دچار می شود.

یکی از فعال کننده های مهم این مسیر سم مارکبری می باشد که اگر وارد بدن کسی شود C3 ها دائما تحزیه می شوند.

در دو جدول زیر تعدادی از پاتوژن­ها و غیرپاتوژن­هایی که مسیر Alternative را فعال می­کنند، آمده­اند:

 

مسیرlectin:
لکتین ها پروتئین هایی هستند که به قند اختصاصی خود متصل می شوند و در این مسیر به به قند مانوز متصل می شود.
این مسیر همانند مسیر کلاسیک می باشد اما تفاوت های جزیی دارد:
1. شروع کننده در مسیر کلاسیک کمپلکس آنتی ژن_ آنتی بادی می باشد اما در این مسیر خود  (MBL)mannose binding lectinآغاز کننده می باشد.
2. در مسیر کلاسیک آنزیم هایی کهC4،C2  را می شکنند C2r و C2s بودند ولی در این مسیرMBS2 , MBS1 می باشند.
بقیه مسیر مانند کلاسیک می باشد.
در این مسیرMBL وجود دارد که ساختمانی مشابه C1q دارد. 


  • محمد امین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی