تکامل لنفوسیت‌ های B و پاسخ ایمنی هومورال :: بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان است. در این وب سایت،از مطالب علمی و پایه گرفته تا صنعت داروسازی بحث خواهد شد.

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان است. در این وب سایت،از مطالب علمی و پایه گرفته تا صنعت داروسازی بحث خواهد شد.

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

امید است با ورود شما به این وب سایت،
دانش و آگاهی شما بازدیدکنند گرامی،
از دانش داروسازی بیشتر شود.

آخرین مطالب
آخرین نظرات

تکامل لنفوسیت‌ های B و پاسخ ایمنی هومورال

دوشنبه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۴۱ ب.ظ

سیستم ایمنی به طورکلی، وظیفه‌ی دفاع علیه عفونت‌ها را بر عهده دارد که برای مبارزه با عفونت های خارج سلولی عمدتا سیستم ایمنی هومورال و سلول های B و برای مبارزه با عفونت های داخل سلولی، سلول های T ایفای نقش می کنند. آنتی بادیها در پاسخ ایمنی هومورال مهم ترین محصول هستند. اگر B cell ها در بدن دچار مشکل شوند یا آنتی بادی کمی تولید شود فرد با عفونت های مکرر مواجه خواهد شد.

سلول های B در دوران جنینی در کیسه زرد تولید می شوند و تمایز آن ها در کبد صورت می گیرد. پس از تولد سلول های B، توسط سلول های بنیادی مغز استخوان تولید می شوند. بعد از آن وارد طحال شده و در طحال بالغ می گردند. سپس وارد گره‌های لنفاوی می شوند. (در بدن پخش می شوند) گره‌های لنفاوی شامل 2 قسمت B cell zone و T cell zone می باشد و B cell ها به مناطقی از B cell zone که فولیکول ها در آن هستند، وارد می شوند.

*وقتی آنتی‌ژن وارد بدن شود، این سلول ها بالغ هستند و وارد گره‌های لنفاوی ثانویه می‌شوند.[1]

مراکز گره‌های لنفاوی زایا محل تکامل لنفوسیت هاست که طحال مربوط به محل تکامل T cell و مغز استخوان مربوط به محل تکامل B cell است و این سلول ها پس از بالغ شدن وارد اندام های لنفاوی می شوند و در آن جا آنتی‌ژن ها را شناسایی کرده و واکنش می دهند.

پس از برخورد لنفوسیت B با آنتی ژن طیف وسیعی از انواع آنتی بادی های مختلف ایجاد می شود که بعدا این آنتی بادی ها می توانند به وسیله فرآیندی به نام isotype switching نوع خود را تغییر بدهند.

*از مهمترین ویژگی‌های سیستم ایمنی ساخت سلول های خاطره است که اساس واکسن سازی است. پس  واکسن سازی در حیطه ایمنی هومورال و B cells قرار دارد.

منشا سلول‌های خونی سلول بنیادی خون ساز (hematopoietic stem cell HSC) می باشد که تحت تاثیر محیطی که در آن قرار دارد به رده های مختلف سلولی تمایز می یابد؛ از جمله به رده میلوییدی شامل ماکروفاژ ها،دندریتیک سل ها،نوتروفیل ها و بازوفیل ها تبدیل می شود. یا به رده لنفوییدی شامل NK cell ،لنفوسیت های B و T تمایز می یابد.NK cell)ها را جزء ایمنی ذاتی طبقه بندی می کنند.) تفاوت NK cell با لنفوسیت: همان لنفوسیت T است که TCR ندارد.

(Common lymphoid progenitor) CLP پیش ساز لنفوییدی مشترک که جد همه لنفوسیت هاست.  CLPها تحت تاثیر محیط، فاکتور هایی را داخل خودشان تولید می کنند،که آن ها را به B cell شدن تمایز می دهد یا به عبارتی متعهد می شود. اولین سلول ایجاد شده pro-B cell است.

[1] بسیاری از سلولها، اندامها و بافتهای سیستم ایمنی در سرتاسر بدن وجود دارند. آن‌ها را از لحاظ عملکرد میتوان به دو گروه عمده طبقهبندی نمود. اندامهای لنفاوی اولیـه کـه ریـز محیط مناسبی را برای شکلگیری و بلوغ لنفوسیتها فراهم میکننـد و انـدام هـای لنفـاوی ثانویه که آنتی ژن‌ها را معمولاً در بافتهای مجـاور یـا فضـاهای عروقـی بـه دام انداختـه و محلهایی هستند که در آنجا لنفوسیتهای بالغ به صورت کارآمـدی بـا آنتـی ژن واکـنش میدهند. عروق خونی و لنفاوی، این اعضا را به هم مرتبط میسازند . ( ایمونولوژیکوبای)


  • محمد امین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی