تیپ 2 ازدیاد حساسیت :: بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان است. در این وب سایت،از مطالب علمی و پایه گرفته تا صنعت داروسازی بحث خواهد شد.

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان است. در این وب سایت،از مطالب علمی و پایه گرفته تا صنعت داروسازی بحث خواهد شد.

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

امید است با ورود شما به این وب سایت،
دانش و آگاهی شما بازدیدکنند گرامی،
از دانش داروسازی بیشتر شود.

آخرین مطالب
آخرین نظرات

تیپ 2 ازدیاد حساسیت

چهارشنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۷، ۰۱:۴۲ ب.ظ

تیپ ۲ سه مکانیسم دارد.
1.      opsonization and phagocytosis

 

یعنی انتی بادی در سطح سلول قرار می گیرد و بعد یک سلول فاگوسیتوز کننده می آید و آن را فاگوسیتوز می کند. مثلا auto Ab در سطح گلبول قرمز قرار می گیرد و بعد یک سلول فاگوسیتوز کننده می آید و ان را لیز می کند.

  1. Inflammation
انتی بادی در سطح بافت قرار می گیرد و بعد سیستم کمپلمان باعث التهاب می شود.
  1. Abnormal cellular functions
انتی بادی روی رسپتور می نشیند و مکانیسم عمل رسپتور را بیشتر یا کمتر می کند. یعنی پاسخ طبیعی بافت بیشتر یا کمتر می شود.
یک بیماری داریم که درآن auto Ab در سطح گلبول قرمز می نشیند و بعد توسط فاگوسیت لیز می شود و از بین می رود که به کم خونی ناشی از لیز شدن گلبول قرمز از نوع خودایمنی (autoimmune hemolytic anemia) معروف است.


ü   بیماری دیگری به نامautoimmune thrombocytopenic purpura  وجود دارد که به معنی ضایعات خونریزی دهنده زیر پوست است که در اثر کمبود پلاکت ایجاد می شود. زیرا در این بیماریauto Ab  روی پلاکت ها می نشیند و یک سلول فاگوسیت کننده پلاکت ها را از بین می برد و ترومبوسایتوپنی ایجاد می کند . پس مکانیسم تیپ ۲ و از نوع اپسونیزیشن و فاگوسیتوز است.
ü      مثلا فردی که گروه خونی A دارد آنتی B دارد. با تزریق خون B به فرد دارای گروه خونی A ، آنتی  Bها  به گروه  B گلبول قرمز (خون دریافتی) می چسبند و از طریق اپسونیزیشن و فاگوسیتوز، همولیز رخ می دهد که این هم جزء تیپ ۲ است.

ü      یک بیماری دیگر هم وجود دارد به نام Antibody mediated glomerulonephritis که در آن انتی بادی بر علیه گلومرول ها ایجاد می شود و این انتی بادی ها روی گلومرول ها می نشینند و به کمک کمپلمان التهاب ایجاد می شود.

ü       TSHکه از هیپوفیز ترشح می شود باعث فعالیت تیرویید و ترشح هورمون های تیروییدی می شود. در هایپر تیروییدی،  auto Abمشابه  TSH تولید می شود که این  auto Abروی رسپتورTSH  می نشیند و باعث افزایش فعالیت غده تیرویید می شود که این بیماری گراوز (Grave’s) نام دارد که در واقع یک بیماری خودایمنی است. علایم آن این است که در آن افراد لاغرند و دچار کاهش وزن می شوند، تعریق زیاد دارند زود عصبانی می شوند و اگزوفتالمی(بیرون زدگی کره چشم)، دارند.

ü      بیماری هایی هم داریم که در آن انتی بادی روی رسپتور قرار می گیرد و باعث کاهش فعالیت می شود. مثلا در بیماری میاستنی گراویس ،  auto Abروی گیرنده های استیل کولین، در عضلات می نشیند و جایگاه استیل کولین را اشغال می کند در نتیجه عضلات شل می شوند و فرد دچار افتادگی پلک می شود.

ü      بیماری پرنیسس آنمیا: در انتهای معده فاکتور داخلی معده تولید می شود که مسئول جذب  B12 است. اگر بر علیه فاکتور داخلی معده auto Ab تولید شود و این آنتی بادی ها به فاکتور داخلی معده بچسبند دیگر نمی توانیم B12  راجذب کنیم و دچار کم خونی می شویم. زیرا  B12 برای ساخت هم در هموگلبین اهمیت دارد. نوع این کم خونی، کم خونی مگالو بلاستیک است زیرا در آن  RBC ها بزرگ می شوند. برای درمان این کم خونی نمی توانیم قرص  B12 بدهیم چون اصلا B12  جذب نمی شود و به جای آن می توان از آمپول  B12 استفاده کرد.
ü      بیماری  rheumatic fever: افراد عفونت استرپتوکوک می گیرند و باید حتما پنی سیلین بزنند در غیر این صورت آنتی بادی ساخته شده علیه استرپتوکوک به دلیل مشابهت با دریچه ی میترال باعث تخریب آن می شود. این بیماری تیپ II است.
ü      بیماری pemphigus vulgaris: بیماری التهابی پوست و مخاطات. Auto Ab ساخته شده توسط بدن روی پوست و روی کام باعث تاول می شود.
ü      سندروم  goodpasture: هم باعث نفریت و هم باعث خون ریزی در دستگاه گوارش می شود. این بیماری هم از تیپ II است.
ü      بیماری دیابت دو نوع است: تیپ 1 و تیپ 2. تیپ 2 دیابت، تیپ II Hypersensitivity است در واقع این افراد insulin resistant diabetes دارند.(auto Ab  علیه رسپتور انسولین داریم و باعث می شود این رسپتورها به انسولین پاسخ ندهند). این نوع دیابت بیشتر در بزرگسالان دیده می شود (برای درمان قرص مصرف می کنند). تیپ 1 دیابت، تیپ IV Hypersensitivity است که  سل ها B island cell ها را تخریب می کنند و درنتیجه اصلا انسولین تولید نمی شود. بیشتر در بچه ها دیده می شود(برای درمان انسولین تزریق می کنند)


  • محمد امین

نظرات  (۱)

متشکریم عالی و راهگشا بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی