داروهای آنتی متابولیت :: بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان است. در این وب سایت،از مطالب علمی و پایه گرفته تا صنعت داروسازی بحث خواهد شد.

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان است. در این وب سایت،از مطالب علمی و پایه گرفته تا صنعت داروسازی بحث خواهد شد.

بیولایف متنوع ترین و متفاوت ترین سایت داروسازی فارسی زبان در حهان

امید است با ورود شما به این وب سایت،
دانش و آگاهی شما بازدیدکنند گرامی،
از دانش داروسازی بیشتر شود.

آخرین مطالب
آخرین نظرات

داروهای آنتی متابولیت

يكشنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۵، ۰۵:۴۲ ب.ظ

متابولیت: ترکیباتی اند که در واکنش­های شیمیایی بدن مورد استفاده قرار می­گیرند.

آنتی متابولیت ها : ترکیباتی اند که شبیه متابولیت­ها هستند ولی زمانی که وارد واکنش می­شوند، عملکرد آن­ها متفاوت است و گاهی باعث مهار آنزیم ها یا مسیرهای شیمیایی می­شوند.

اگر به ترکیبات متابولیت نگاه کنیم و ساختار آن­ها را مورد بررسی قرار دهیم، می­توانیم آنتی متابولیت­های مختلفی را طراحی کنیم.

به طور مثال : فولیک اسید یک فاکتور رشد است که در سلول­های در حال رشد به شدت نیاز است.

علت آن نیز این است که فولیک اسید یک عامل اضافه کننده یک تک کربن به مولکول­های بیوشیمیایی، به ویژه نوکلئوتید­ها در ساخت DNA، است و به این ترکیب در سلول­­ها نیاز است.

آنتاگونیست­هایی وجود دارند که مسیر­های بیوشیمیایی ساخت فولات را مهار می­کنند و باعث کاهش DNA، RNA و پروتئین‌های این مسیر می­شوند.

ساختار آنتی متابولیت های موثر در درمان سرطان

آنتی متابولیت­های این دسته به دو حالت ساختاری وجود دارند:
1) ترکیبات پیریمیدینی : بر روی باز­های زیر اثر می­گذارند

در RNA : C  و  U                      در DNA : T  و C

2) ترکیبات پورینی : بر روی بازهای A و G  اثر می­گذارند.

این ترکیبات می­توانند وارد DNA یا RNA بشوند و به صورت مستقیم آنزیم­هارا غیرفعال بکنند و معمولا آنزیم­هایی که باعث تصحیح فرآیند­های DNA و RNA می­شوند نیز به علت دارا بودن ساختار های مشابه با دارو، خود نیز مهار شوند.

به طور کلی می­توان گفت که آنتی متابولیت­ها ترکیباتی هستند که از بیوسنتز متابولیت­های سلول جلوگیری می­کنند و شباهت زیادی به متابولیت­ها دارند.

اثراتی که این دسته از ترکیبات می­توانند داشته باشند:

1) مهار کردن کینازها

2)مهار کردن آنزیم­های مسیر بیوسنتز پیریمیدین­ها

3)اتصال به DNA و RNA و جلوگیری از اشتباه در نسخه برداری

4)مهار کردن پلیمراز­ها

5-Flourouracil

یکی از مهم ترین ترکیبات این دسته، 5-فلوئورو اوراسیل است.

اگر به ساختار اوراسیل دقت شود، دیده می­شود که در ناحیه­ی 5 خود گروهی ندارد ولی در تیمین، در این ناحیه متیل قرار دارد.

با قرار دادن فلوئور در ناحیه­ی 5 اوراسیل، مولکول دچار تغییرات عمده­ای در عملکرد خود می­شود و همچنین این ترکیب می­تواند به فرم ریبوزاید در بیاید.

تاریخچه: در سال 1957، فردی به نام هایدل­برگر، مشاهده کرد که تومور­ها برای بیوسنتز پیریمیدین­ها به جای اوروتیک اسید از اوراسیل استفاده می­کنند و دریافت که در این واکنش، هیدروژن شماره­ی 5 اوراسیل بسیار اهمیت دارد.

این ترکیب زمانی که وارد بدن می­شود می­تواند به صورت فرم ریبوزاید در بیاید (از ناحیه نیتروژن یک گروه قندی به آن اضافه شود). که این ترکیب می­تواند به صورت مونوفسفات، دی­فسفات در و تری فسفات دربیاید و وارد RNA شود

5-Fluorouracil 3-riboside

همچنین این ترکیب می­تواند به صورت فرم '2-دهیدروکسی در بیاید و به صورت ترکیب دئوکسی ریبوز در بیاید و می­تواند به صورت مونوفسفات و دی­فسفات در بیاید و وارد DNA شود.

یکی از ترکیبات فعال متابولیتی، تتراهیدروفولیک اسید است که در سلول با استفاده از اوراسیل و آنزیم پیریمیدین سنتاز، یک کمپلکس 3 تایی با آن ترکیب ایجاد می­شود که با ایجاد این کمپلکس 3 تایی، پس از چند مرحله، آنزیم جدا می­شود و ترکیبات پیریمیدینی سنتز می­شوند.

حال اگر به جای هیدروژن ناحیه 5 اوراسیل یک فلوئور قرار بدهیم، کمپلکس 3 تایی تشکیل می­شود اما دیگر قدرت جدا شدن آنزیم وجود ندارد و به صورت کمپلکس 3 تایی باقی می­ماند.

این کمپلکس باعث می­شود که آنزیم پیریمیدین سنتاز آزاد نشود و به صورت همان کمپلکس غیر فعال باقی بماند و تهیه ی مشتقات پیریمیدین به این صورت خنثی خواهد شد.

به جای گروه فلوئور از گروه اتینیل استفاده کردند که یک پرودراگ جدید است.

سیتارابین

ترکیب سیتارابین (Cytarabine) جز ترکیبات پیریمیدینی است و هیدروکسی ناحیه ۲ پریم آن به صورت بتا قرار گرفته است و در حالت طبیعی در ریبوز به حالت آلفا است و قند آن از نوع آرابینوز است و به صورت طبیعی جداسازی می­شود.

این ترکیب می­تواند به صورت مونوفسفات و سپس تری­فسفات در بیاید که تری­فسفات آن می­تواند باعث مهار DNA­پلی­مراز بشود یا ترکیب می­تواند وارد چرخه DNA و RNA بشود و ایجاد miscode کند.

به صورت پودر استریل محلول در آب برای تزریق استفاده می­شود و نحوه متابولیسم آن به این صورت است که که گروه آمینی را به گروه کربونیل تبدیل می­کند (تبدیل دهنده پیوند هیدروژنی به گیرنده پیوند هیدروژنی) و در درمان انواع لنفوم­ها می­تواند استفاده شود.

۶-مرکاپتوپورین

در دسته آنتی­متابولیت­های پورینی ترکیبی به نام ۶-مرکاپتوپورین داریم و توسط آنزیم HPGRP یا hypoxanthine guanine Ribose Transferase به ترکیبی به نام ۶-تیو اینوزینات تبدیل می­شود.

خود ترکیب مکانیسم­های خاصی دارد. این ترکیب ترکیب اصلی در تهیه پورین­هاست.

این ترکیب در تبدیل اینوزینیک اسید به گزانتینیک اسید و تبدیل اسید آسپارتیک به آدنیلیک اسید نقش موثری دارد و می­توتند آن­ها را مهار کند.

همچنین این ترکیب به عنوان سوبسترا برای ۳-آدنیل متیونین هم می­تواند استفاده شود.

این ترکیب هم به صورت خوراکی (قرص) و هم تزریقی می­تواند مورد استفاده قرار گیرد و در درمان لنفوم­های حاد، سرطان سر و گردن و سینه نیز از آن استفاده می­شود.

فلودرابین فسفات

ترکیب دیگر از دسته آنتی­متابولیت­ها، فلودرابین فسفات است که به صورت ترکیب مونوفسفات استفاده می­شود و در قسمت بازی فلوئور قرار گرفته و در قسمت قندی هم قند آرابینوز قرار دارد و در درمان CLL به صورت تزریقی استفاده می­شود همچنین با تغیری در آن ترکیب کلادریدین به وجود می­آید که در درمان نوع خاصی از لوسمی استفاده می­شود و باعث مهار آنزیم­های تامین­کننده DNA می­شود.

 

متوتروکسات (Methotrexate)

ترکیب متوتروکسات هم از این دسته ترکیبات مهم است و شبیه ترکیب ۷و۸-متا هیدروفورات است با این تفاوت که هیدروژنه شده اما اشباع نشده است.

 این ترکیب هم به تنهایی و به همراه داروهای دیگر سرطان استفاده می­شود و ۵۰ درصد آن ایجاد پروتئین بایندینگ می­کند.

ترکیب عمدتا به صورت کلیوی دفع می­شود و اثرات جانبی آن به صورت گوارشی و خونی است.

سبب مهار سنتز DNA می شود.

پمترکسد

ترکیب پمترکسد (Pemetrexed) در درمان اوایل سرطان­ها کاربرد دارد و می­تواند باعث مهار تیمیدیلات سیکلاز بشود و به صورت دو نمک آن مورد استفاده قرار می­گیرد وبه خاطر اثرات جانبی نظیر تحلیل مغز استخوان، تهوع و استفراغ  توصیه می­شود به همراه ویتامین­ها و اسید فولیک مصرف شود.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی